Image

 

Yorgunluk Nedenleri Nelerdir?

“Çok yorgunum”. Bu cümleyi, çevrenizden ne sıklıkla duyuyorsunuz? Yorgun ve bitkin hissetmek, çok sayıda nedeni olan, yaygın bir sorundur. Nedenlerini araştırdıktan sonra, öncelikle tıbbi durumları ortadan kaldırmak önemlidir; çünkü yorgunluk, sıklıkla bir hastalıkla birlikte ortaya çıkar. Yorgunluk, psikolojik olabilir. Yeterince dinlendirici olmayan uyku sonrasında gelişebileceği gibi egzersiz eksikliğinin, mevsimsel değişikliklerin ya da düzensiz beslenmenin eşlik ettiği durumlarda da ortaya çıkabilir. . Yorgunluk, aynı zamanda zihinsel de olabilir ve endişe, stres, motivasyon eksikliği olarak ortaya çıkabilir.

Yaygın yorgunluk türlerine ve belirtilerine birlikte göz atalım.

Icon with number 1

İş yorgunluğu

Sıklıkla yorgun hissediyorsanız bunun bir nedeni de işiniz olabilir. Eve iş götürmek, çok fazla kahve tüketmek, aceleye getirilmiş bir öğle yemeği, yorgunluğunuzun nedeni olabilir. İşe bağlı yorgunluğun belirtileri arasında, odaklanma sorunları, unutkanlık ve verimlilikte düşüş gözlenebilir.

Icon with number 2

Spor sonrası yorgunluk

Fiziksel olarak aktif olmak, sağlığınız için önemlidir. Ancak, egzersiz yaptığınızda vücudunuzun besin ihtiyaçları artar. Magnezyum ve demir normal enerji oluşum metabolizmasına katkıda bulunmanın yanı sıra yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına da katkıda bulunur. Vücudunuza yeterli besini sağlamazsanız bu durum, yorgunluğa ve aşırı bitkinliğe yol açar. Öte yandan, spordan önce, spor sırasında ve spordan sonra susuz kalmak, uygun olmayan saatlerde egzersiz yapmak veya aşırı antrenman yapmak da diğer yorgunluk nedenleri arasında yer alır. Spordan sonra yorgunluk belirtileri, kas yorgunluğu veya kramp olabilir.

Icon with number 3

Mevsimsel yorgunluk

Mevsimsel yorgunluk özellikle sonbahar ve kış aylarında gerçekleşir. Yorgunluğunuzun nedeni,dışarıda yeterince vakit geçirmediğiniz için güneş alamamanız ve dolayısıyla vücudunuzda oluşan D vitamini eksikliği olabilir. Ayrıca, kış aylarında değişen alışkanlıklarla birlikte yeterli taze sebze ve meyve tüketemiyor olmanız gayet normal bir durumdur. Ancak normalde size keyif veren etkinliklere karşı alışılmadık bir isteksizlik duyuyorsanız, sosyal ortamlardan uzak duruyorsanız, enerjiniz düşükse veya soğuk havalarda hemen hasta oluyorsanız mevsimsel yorgunluk yaşıyor olabilirsiniz.

Enerji verici bir içecek hazırlayan, genç kadın

Yukarıda belirtilen yorgunluk ve bitkinlik nedenleri, yaşam stilinize, mevsimsel değişikliklere veya bazı belirli durumlara bağlıdır.Ancak yıllarca süren, sürekli olarak yorgun hissetmenize neden olan ve kronik yorgunluk sendromu olarak adlandırılan bir durum da mevcuttur. Kronik yorgunluk sendromu olan kişi normal aktiviteleri gerçekleştiremeyecek kadar yorgundur ve belirli bir neden olmaksızın kolayca yorulur.​

Yaygın görülen yorgunlukla savaşmanın bazı basit çözümleri mevcuttur.

Icon with number 1

Uyku

Düzenli bir uyku ve minimum 7 ila 9 saat uyku, bedeninizin dinlenmesine ve her yeni güne enerjik bir biçimde uyanabilmenize yardımcı olur.

Icon with number 2

Sağlıklı beslenme

Sürekli yorgunluk hali ile savaşmak istiyorsanız beslenme programınızı, gerekli vitamin ve mineraller içeren çeşitli meyve ve sebzelerle zenginleştirmelisiniz. Kış aylarında, D vitamini yönünden zengin yiyecekleri tercih edebilirsiniz. Çok fazla egzersiz yapan kişilerin, vücutlarını magnezyum ve demir gibi minerallerle güçlendirmeleri gerekebilir.

Icon with number 3

Egzersiz yapın

Pek çok kişi sıklıkla egzersiz yapamayacak kadar yorgun olduğunu söyler. Ancak aktif olmanın enerji salınımını artırdığı kanıtlanmıştır. Uzun koşulardan veya yorucu spor salonu egzersizlerinden hoşlanmıyorsanız 15 dakikalık bir yürüyüş bile yorgunlukla savaşmanıza yardımcı olabilir. Yine de kendinizi yorgun hissediyorsanız ve size hiçbir şeyin yardımcı olamadığını düşünüyorsanız bir doktora danışmalı ve altta yatan tıbbi bir sorun olup olmadığından emin olmalısınız.

* Kennedy DO, Stevenson EJ, Jackson PA, et al. Multivitamins and minerals modulate whole-body energy metabolism and cerebral blood-flow during cognitive task performance: A double-blind, randomised, placebo-controlled trial. Nutr Metab (Lond). 2016;13:11.